Tekster om forskningsmetodologi
Oversigt over tekster:
  - Hvad kan fænomenologien tilføre den aktuelle 
  psykologi- og hvad kan især Københavner-fænomenologien bidrage 
  med?
  - Kvalitativ udvælgelse
  - BPP- testen - en forskningsressource
  - Men humlebien flyver alligevel - om reliabiliteten af ipsative 
  score undersøgt gennem empiriske data
  - Responsestil
  - Kursus i datasimulering med SPSS
Hvad kan fænomenologien 
  tilføre den aktuelle psykologi- og hvad kan især Københavnerfænomenologien 
  bidrage med? Seminar 13.maj 2000
  
  Før 1968 var psykologien i Danmark kendt for en særlig fænomenologisk 
  tilgang som er opkaldt efter det eneste danske universitet der på det 
  tidspunkt havde forskning og undervisning i psykologi. Nøglepersonerne 
  var Edgar Rubin, Edgar Tranekjær Rasmussen og Franz From, og synsvinklen 
  prægede generationer af danske universitetsuddannede psykologer. 
Nogle hovedpunkter i Københavnerfænomenologien 
  er:
  - Et forskningsprogram der går ud på at kortlægge 
  de menneskelige oplevelsesmuligheder og de faktorer der påvirker dem. 
  Københavnerfænomenologer har både udført perceptionsforskning 
  - i opposition til den amerikanske behaviorisme - og personlighedspsykologisk 
  forskning - i opposition til både behaviorisme og psykoanalyse.
  - En forskningsmetode hvor man forsøger at skelne skarpt mellem 
  på den ene side forsøgspersoners direkte, umiddelbare oplevelse 
  af en situation og på den anden side forsøgspersonernes og forskernes 
  meninger, forhåndsforventninger, efterrationaliseringer og teoretiske 
  opfattelser vedrørende situationen.
  - En psykologisk holdning hos praktisk arbejdende psykologer overfor 
  klienter bygget på respekten for den andens oplevelse.
Den københavnske fænomenologi har endvidere lagt afstand både til den filosofiske fænomenologi (bl.a. Husserl) og den amerikanske humanistisk-eksistentialistiske psykologi. Er Københavnerfænomenologien stadig relevant? Det vil repræsentanter fra denne tradition og andre med kendskab til den give bud på bl.a. ud fra egen forskning:
I. Hvad er fænomenologi? 
  Historisk fremstilling 
  og præsentation af metode og teori.
Johs. Mørk Pedersen, 
  cand. psych.
  Den københavnerfænomenologiske 
  tilgang eksemplificeret gennem de "laborantøvelser" som tidligere generationer 
  af psykologistuderende måtte gennemløbe.
  Benny Karpatschof, 
  cand. stat.
  Fra fænomenologisk 
  debat til studenteroprør. Fra Husserls universelle fænomenologi, 
  socialfænomenologien og den individuelle fænomenologi frem mod credo: 
  En realistisk fænomenologi. 
  Dan Zahavi, dr. phil.
  Baggrund 
  for den fornyede interesse for fænomenologien. Hvad er filosofisk fænomenologi 
  i bredere forstand og kan københavnerfænomenologien overhovedet 
  karakteriseres som fænomenologi?
II. Forskelle: Indenfor Københavnerfænomenologien, mellem fænomenologiske traditioner (københavner- versus kontinental fænomenologi) og mellem fænomenologi og andre metoder og teorier.
Torsten 
  Ingemann Nielsen, dr. phil.
  1. Nogle forskelle 
  og ligheder mellem en filosofisk fænomenologi og en psykologisk fænomenologi.
  2. Nogle forskellige psykologiske 
  problemstillinger, som kræver forskellige psykologisk fænomenologiske 
  metoder.
  3. Kan psykologien afgrænse 
  sig som en selvstændig disciplin medmindre den tager et psykologisk fænomenologisk 
  udgangspunkt?
  Erik Schultz, dr.phil. 
  Hermeneutisk versus fænomenologisk 
  perspektiv: Eller Froms "oplevelse af andre" versus fortolkning. Om at stille 
  københavnerfænomenologiens "normale" tilgang: At præsentere 
  førsøgspersoner for optiske illusioner og meget usædvanlige 
  situationer - på hovedet. Præsenter førsøgspersonen 
  for dagligdags situationer 
  og basér psykologien på det!
  Bjarne Sode Funch, dr. phil.
  Udkast til en eksistentiel 
  fænomenologisk psykologi.
  Flemming Vestergaard, mag. 
  art.
  Kan en parisisk og 
  københavnsk fænomenolog mene det samme? - Eksempler på at 
  Maurice Merleau-Ponty og Edgar Rubin over for perceptionspsykologiske problemer 
  har samme tilgang.
III Anvendelser og fund: Hvad kan Københavnefænomenologien bruges til?l
Jan 
  Ivanouw, cand. psych., Ph.D.
  Fænomenologisk 
  metode som hjælp til forbedring af interrater-reliabilitet ved personlighedstestning. 
  Der gennemgås et eksempel hvor Tranekjærs emnelære anvendes 
  som metasprog til beskrivelse af scoringskategorier i Rorschachtesten
  Arne Frimuth, dr. phil. 
  Hvordan hjernen, betragtet som amplifier, 
  forstærker stort set alle udefra kommende signaler op med en vis bias, 
  som vi imidlertid først kan erkende og bestemme nøjere gennem 
  fænomenologisk beskrivelse. Nogle af eksemplerne kommer fra københavner-fænomenologiens 
  resultatsamling. 
Indlæggene fra seminaret er i bearbejdet form publiceret i udgivelsen: Hansen, C.Rosenberg & Karpatschof, B. (2001). Københavnerfænomenologien. Bisat eller genfødt? København: Danmarks Pædagogiske Universitet.
Kvalitativ udvælgelse Notat efter møde 4. december 2000
Benny Karpatschof
I: Det genstandsmæssige problem: Realismeproblemet: Hvordan forholder forskningsresultatet 
  sig til den del af verden, det udtaler sig om? 
  II. Det epistemiske problem: Metodeproblemet: Hvordan forholder forskningsprocessen 
  sig til forskningsresultatet? 
  Der er to forskellige udvælgelsesmetoder: 
  1. klassiske udvælgelse: Udvælgelsesprocedure defineret på forhånd Videnskabeligheden 
  sikres ved en a priori explicering og problematisering af metodeproblemet
  2. De forhåndenværende informanters princip: udvælgelsen er bestemt af forhold 
  i genstandsfeltet, som er helt eller delvis uden for hvad der kan forudses eller 
  styres. Videnskabeligheden sikres ved en post hoc explicering og problematisering 
  af metodeproblemet. I stedet for at tale om empirisk generalisation og teoretisk 
  generalitet kan man måske bruge begreberne: Empirisk integration inden for et 
  givet projekt (fx triangulering eller data-mætning) Forskningsmæssig integration 
  af flere projekter og undersøgelsesresultater inden for samme område. 
Tom Teasdale: BPP en forskningsressource (20. februar 2001)
Tom Teasdale gennemgik en ressource i form af et unikt datamateriale. 
  Siden 1957 er alle danske mænd der møder på session testet 
  med den samme intelligensprøve, Børge Priens Prøve (BPP), 
  som har været uændret til i dag. Den kaldes også 'sessionsprøven'. 
  På de samme personer findes en række baggrundsoplysninger, herunder 
  uddannelsesniveau.
Hvert år testes 25.-35.000 unge mænd på session. I løbet af de over 40 år prøven har været anvendt, er der testet omkring 1,5 million mænd. I princippet indgår alle fra en årgang, men dem der før session kan dokumentere et forhold der med sikkerhed vil medføre kassering til militærtjeneste, kan fritages for at møde til session. Det drejer sig i de senere år om ca. 10% af hver årgang, men var tidligere færre.
Dette materiale er så vidt vides unikt på verdensplan. Tom Teasdale har selv publiceret en række undersøgelser på baggrund af materialet, som også er til rådighed for andre forskere i det omfang man kan indhente tilladelser fra de involverede instanser.
Beskrivelse af prøven
BPP består af fire delprøver (bogstavmatricer, verbal analogi, talserier og geometriske figurer) og der opgøres også en samlet score. Prøverne er konstrueret ud fra Rasch's itemanalysemodel (og med medvirken fra Rasch selv). Denne model giver en god beskrivelse for delprøverne bogstavmatricer og talserier, men mindre god for de to andre delprøver. Siden 1985 findes den samlede score kun omkodet til 5 hovedgrupper.
BPP prøven korrelerer højt med WAIS. En undersøgelse af Erik Lykke Mortensen har korrelleret BPP resultater på sessionstidspunktet med individuel WAIS på de samme personer som 25-årige.og fundet korrelation på .82 mellem BPP samlet score og WAIS samlet score.og korrellationen med WAIS verbal og performancedel på henholdsvis .78 og .71.
Forskningsresultater
Tom Teasdale gennemgik nogle af sine forskningsresulatter ud fra materialet.
Ud fra et materiale på over 130.000 personer testet over 40 år 
  ses Flynn effekten demonsteret.
  Det gennemsnitlige prøveresultat er stigende over årene, men med 
  faldende hastighed. Variansen er samtidig blevet mindre, og det ses at det er 
  gruppen med dårligst præstation der er blevet bedre. Der er ikke 
  tale om en loftseffekt, da resultaterne viser at der ville være plads 
  til forbedring også for de bedst fungerende.
  For at undersøge en mulig fejlkilde i form af testpersonernes motivation, 
  har Tom Teasdale undersøgt motivationens betydning forår 2000 blev 
  de 2.229 værnepligtige ved sessionerne på Sjælland. Efter 
  testningen og lige før den afsluttende lodtrækning på sessionen 
  som vil afgøre om den unge vil blive indkaldt, blev de unge spurgt om 
  deres ønske med hensyn til militærtjeneste: om de gerne ville indkaldes, 
  om de var neutrale eller helst var fri. På forhånd var det forventet 
  at de unge der ikke var interesserede i militærtjenste, ville præstere 
  dårligere på BPP prøven. Det viser sig ikke at være 
  tilfældet. Dette resultat tyder på at BPP materialet heller ikke 
  som helhed er belastet af en systematisk lavere præstation hos umotiverede 
  unge.
Tom Teasdale fortalte endvidere om undersøgelser af sammenhænge med traumatiske hjerneskader, højde, vægt, håndethed og stjernetegn, samt gennemgik en adoptionsundersøgelse som belyser diskussionen om sammenhængen mellem intelligens og arv.
(ref Jan Ivanouw)
Benny Karpatschof & Henriette K. Elkjær: Men humlebien flyver alligevel - om reliabiliteten af ipsative score undersøgt gennem empiriske data
De fleste personlighedstest er baseret på strukturerede spørgeskemaer, der anvender selvrapporteringsmetoden. Disse spørgeskemaer kan være strukturerede på to forskellige måder: de kan enten have et multiple-choice-format (som ofte kaldes normativt) eller et force-choice-format (som ofte kaldes ipsativt). Begge formater giver problemer. Multiple-choice, fx Likert-skalaen for enighed med et udsagn indebærer risikoen for svar-skævhed, knyttet til præferencer for bestemte svarkategorier, eller til en generel bias i selvopfattelse og/eller selvpræsentationsmåde (i positiv eller negativ retning). Force-choice-formatet, indebærer derimod at man umiddelbart kun har intra-inviduelle sammenligninger ("hvad kan jeg bedst lide, A eller B"), som ikke synes at kunne føre til de inter-individuelle sammenligninger, der generelt er formålet med personlighedstesten. Samtidig betyder det ipsative format, at der foreligger nogle designs-bestemte bindinger for scorene, typisk at scores for de benyttede dimensioner har en konstant sum. På trods af de nævnte indvendinger mod ipsative tests er de forholdsvis udbredte i erhvervstestning, bl.a. med det argument, at man undgår svar-skævhed. I foredraget der bygger på en forskningsrapport blev der gennemgået nogle kombinerede empiriske, sandsynlighedsteoretiske og simuleringsmæssige undersøgelser af om ipsative tests overhovedet kan anvendes troværdigt til interpersonelle sammenligninger.
I klinisk psykologiske sammenhænge, og formentlig også i pædagogiske og andre, er det almindeligt at vurdere personens testnindstlling. Det ses oftest i afsnittet om testpersonens adfærd i undersøgelsesrapporten, og vil oftest bliver udtrykt som udtalelser om personens motivation for at medvirke. Den underliggende hypotese er at personens testindstilling præger undersøgelsen som helhed, hvilket jeg vil vise ikke er hele sandheden.
I forskningsmæssige sammenhænge dukker problemstillingen om testindstillingen 
  ind imellem op i diskussionsafsnittet, mens det er almindeligt at man i de statistiske 
  analyser tager testresulaterne for pålydende uden at inddrage spørgsmålet 
  om testindstilling.
  Jeg gennemgik problemstllingen vedrørende sammenligning af MMPI-2 og 
  Rorschach som i mange undersøgelser viser sig ikke at give ensartede 
  resultater med hensyn til det som burde være samme begreber.
MTMM metoden kan ses nærmere beskrevet i Campbell & Fiske (1959). 
  Metoden er brugt i Meyer, G.: (begge er optrykt i Ivanouw, J & Rosenberg 
  Hansen, C (ed): Tekster til psykologiske tests. MTMM metoden er endvidere nærmere 
  beskrevet på hjemmesiden: http://trochim.human.cornell.edu/kb/mtmmmat.htm
  Udvikling af validitetsskalaer. Egen proces med associationstesten.
  Testfamilier: egen forskning med associationstesten
Benny Karpatschof: Kursus i datasimulering med SPSS
Et intensivt PC-baseret kursus i at bruge SPSS til at simulere data som kan bruges til videre undersøgelser.